Mój bank, w moim banku… Dosyć często używamy tych określeń, bo faktycznie bank, w którym mamy konto osobiste staje się niejako naszym bankiem. Często to związek na wiele lat, bo trudno nam wszędzie dokonywać zmian numeru konta i przywiązywać się do kolejnej pani Jadzi czy Krysi, które tak dobrze doradziły nam w chwili kryzysu. Tylko, jakie parametry wziąć pod uwagę, zanim wybierzesz bank, w którym otworzysz rachunek osobisty?
1. Koszt prowadzenia rachunku
Zwykle, prowadzenie konta nie jest bezpłatne, ale łatwo ominąć tą opłatę, bo wystarczy tylko dokonać odpowiedniej wpłaty raz w miesiącu i wykonać określoną ilość transakcji. Spełnienie warunków nie powinno być trudne, ale dopasowane do twoich potrzeb.
2. Opłata za kartę
Tu także parametry zwalniające cię od opłaty powinny być dopasowane do ciebie. Zazwyczaj opiewają one na określoną kwotę lub są powiązane z liczbą wykonanych transakcji. Tylko dopasujmy to sobie, bo w innej sytuacji jest przecież osoba, która regularnie płaci kartą za duże zakupy czy paliwo, bo dla niej spełnienie limitu wydania określonej kwoty za pomocą kart nie powinno być problemem. Natomiast ten, kto robi zakupy na bazarku, raczej wykona określoną liczbę płatności, a wcale nie będą one obejmowały limitu kwotowego, bo lubi się na co dzień posługiwać gotówką, a kartą płaci sporadycznie i drobne kwoty.
3. Opłata za przelewy
Nie będzie ciężko, jeśli posługujemy się bankowością elektroniczną. W każdym innym przypadku, czyli gdy chcemy wykonać przelewy w banku czy przez telefon, może być już drożej. Upewnijmy się, ile razy w miesiącu możemy wykonać taki przelew.
4. Dostęp do placówki
Rzadko, bo rzadko, ale zdarza się, że chcemy porozmawiać z człowiekiem twarzą w twarz. Warto mieć możliwość dostępu do placówki i ustalenie określonych spraw.
5. Sieć darmowych bankomatów
Gotówka nadal jest potrzebna: płacimy nią za określone usługi, czy zakupy na bazarach czy w małych sklepach. To powód, dla którego trzeba mieć dostęp do bezpłatnych bankomatów i to tych, które zlokalizowane są blisko domu.
6. Serwis i aplikacja
Fajne, funkcjonalne, przyjazne i zrozumiałe – to te warunki, które powinien spełniać serwis i apka. Chodzi o to, aby wszystko działało intuicyjnie i wymagało maksymalnie trzech kliknięć. W innym przypadku będziemy się denerwować i szukać optymalizacji, które mogą ułatwić życie oszustom internetowym.
7. Ułatwianie oszczędzania
Konto powinno ułatwiać nam oszczędzanie. To, dlatego ważne jest konto oszczędnościowe czy możliwość zaokrąglania końcówek transakcji. Trudno dziś walczyć o atrakcyjne oprocentowania, ale kto wie? Warto zwrócić uwagę, który bank jako pierwszy postanowi, choć troszkę nam zapłacić za zdeponowanie w nim naszych pieniędzy.
8. Możliwość korzystania z usług rządowych
To troszkę skrót, ale warto, aby bak umożliwiał założenie profilu zaufanego i aby za jego pośrednictwem można było zalogować się na konto pacjenta czy skorzystać choćby z dofinansowania na star szkoły. Chodzi o to, aby nie obciążać głowy dodatkowymi hasłami i loginami i wszystko robić z pozycji konta w banku.
9. Usługi wielowalutowe
To opcja, która nie jest konieczna i na pewno nie przydaje się każdemu, ale jeśli robisz zakupy w zagranicznych sklepach lub często podróżujesz, tobie może się przydać. Po prostu konto musi być dopasowane do twoich i to konkretnie twoich potrzeb.
10. Prosty regulamin
Chodzi tu o to, aby oferta banku naprawdę była prosta, a regulamin nie stanowił wielotomowego dzieła nudnego jak opisy Niemna w znanej lekturze szkolnej. Proste, tyle i tyle transakcji, taka, a nie inna opłata w określonym przypadku itp. Nie chodzi o to, abyś zmieniał nawyki lub co miesiąc sięgał po tabelę opłat i prowizji, ale o to, aby wszystko było jasne od początku do końca.